گوگل سال گذشته را با دو مورد از بزرگترین تهدیدات در تاریخ 25 ساله خود سپری کرده است: ظهور هوش مصنوعی و ضربات ناتمام مقررات جدید. بخصوص هوش مصنوعی که این شرکت را تا هسته اصلی خود تکان داده است و باعث تغییرات بزرگی شده است و تیمهای جستجو، اندروید و سختافزار خود با تغییرات بوجود آمده از قبل هوش مصنوعی مجدداً پیاده سازی کرده و مدل هوش مصنوعی جمینای خود را برای استفاده از این فرصت راهاندازی کرده است.
همچنین سال گذشته، مدیران گوگل پروژه های خود را قطع کردند و کارمندان خود را برای تمرکز مجدد بر روی اهداف خود اخراج کردند. اما با انتشار گزارش مالی فصل اول سال 2024 این شرکت ظاهراً نظر معاملهگران بازار بورس را جلب کرده و سهام گوگل بیشتر از گذشته خریداری شده و درنتیجه قیمت آن افزایش پیدا کرده است.
شرکت مادر گوگل یعنی آلفابت، پس از مدت کوتاهی که در نوامبر 2021 به 2 تریلیون دلار رسید، سرانجام به طور رسمی به ارزش بازار 2 تریلیون دلاری برای یک روز معاملاتی کامل رسید و این رکورد را حفظ کرد. گوگل پس از انویدیا (2.2 تریلیون دلار)، اپل (2.6 تریلیون دلار) و مایکروسافت (3.0 تریلیون دلار) چهارمین شرکت سهامی عام با ارزش در جهان است. گفتنی است که ارزش آمازون در حال حاضر 1.8 تریلیون دلار و متا 1.1 تریلیون دلار است.
برخلاف متا، که قیمت سهام آن پس از اظهارنظر زاکربرگ درباره هوش مصنوعی ۱۰ درصد سقوط کرد، گوگل دیروز اعلام کرد که در حال یافتن راههای کوچکی برای فروش هوش مصنوعی خود است. به عنوان مثال، با ابزار های هوش مصنوعی خود به تبلیغ کنندگان کمک می کنند تا راحت تر به جامعه هدف خود دست پیدا کنند.
به نظر میرسد که کسبوکارهای فعلی گوگل نیز به خوبی پیش میروند: طبق گزارش مالی سه ماهه اول سال 2024، این شرکت با 80.5 میلیارد دلار درآمد، 23.7 میلیارد دلار سود داشت. در حالی که ممکن است گوگل بیش از هزار کارمند را برای کمک به افزایش این سود اخراج کرده باشد، اما در حال حاضر این روند متوقف یا کند شده است. در سه ماهه گذشته گوگل تنها در ژانویه 700 میلیون دلار برای اخراج کارکنان خود هزینه کرده است، و گزارش سه ماهه اول هم نشان می دهد که گوگل 716 میلیون دلار را در ماه های ژانویه، فوریه و مارس برای «خسارت و هزینه های مربوطه» هزینه کرده است.
فیلیپ شیندلر، مدیر ارشد بازرگانی گوگل گفته که درآمد جستجو و تبلیغات در سه ماهه اول هر سال 14 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است، تبلیغات یوتیوب تقریباً 21 درصد افزایش یافته است، و آمار مشترکین، پلتفرم ها و دستگاه ها سالیانه 18 درصد افزایش داشته است که بیشتر مربوط به اشتراک های پریمیوم یوتیوب است.
گوگل همچنین گفته است که توانایی های خود را برای به چالش کشیدن تیک تاک و اینستاگرام را نیز به رخ خواهد کشید. شنیدلر می گوید که بیش از 50 درصد تولیدکنندگان محتوا در قسمت ویدیو های کوتاه یوتیوب محتوای خود را آپلود می کنند و این باعث شده که نرخ درآمد زایی این بخش بیش از ۱۲ درصد افزایش داشته باشد.
گوگل کنفرانس توسعه دهندگان خود، Google I/O را در 14 می میزبانی خواهد کرد و احتمالا باید شاهد رونمایی از گوشی جدید سری پیکسل و سایر اتفاقات جذاب دیگر باشیم.
دیدگاهتان را بنویسید